یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض نور شبانه ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، به‌ویژه در میانسالی، را افزایش دهد.

نور شبانه و افزایش خطر آلزایمر: زنگ خطری کمتر شناخته‌شده

به گزارش سلامت نیوز تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که افرادی که در شب بیشتر در معرض نور قرار دارند، به‌ویژه در سنین میانسالی، ممکن است مستعد ابتلا به بیماری آلزایمر باشند. به گزارش خبرآنلاین، این مطالعه تأکید می‌کند که "آلودگی نوری شبانه" بیش از دیگر عوامل خطر مانند مصرف الکل، بیماری کلیوی، افسردگی و چاقی در بروز آلزایمر تأثیر دارد، به‌خصوص در سالمندان بالای ۶۵ سال.

اگرچه تأثیر نور شبانه بر مغز افراد زیر ۶۵ سال نیز نگران‌کننده است، شدت نور زیاد در شب به‌عنوان یک ریسک‌فاکتور عمده برای آلزایمر زودرس در این گروه سنی شناسایی شده است. به‌علاوه، در حالی که آلودگی نوری به‌عنوان یک عامل خطر برای آلزایمر در سالمندان شناخته می‌شود، تأثیر آن به اندازه عواملی مانند دیابت، فشار خون بالا و سکته مغزی نیست. اما در افراد زیر ۶۵ سال، آلودگی نوری قوی‌ترین عامل در بروز آلزایمر است.

عوامل ژنتیکی که خطر ابتلا به آلزایمر زودرس را افزایش می‌دهند، می‌توانند بر واکنش به استرس‌های بیولوژیکی تأثیر بگذارند و این امر آسیب‌پذیری در برابر نور شبانه را افزایش دهد. همچنین، افرادی که جوان‌تر هستند، احتمالاً در مناطق شهری زندگی می‌کنند و سبک زندگی آن‌ها ممکن است بیشتر در معرض نور شب باشد.

این یافته‌ها ضرورت افزایش آگاهی عمومی در مورد پیامدهای قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی شبانه بر سلامت را برجسته می‌کند. افرادی که در مناطق آلوده به نور زندگی می‌کنند، باید به تغییرات در سبک زندگی خود فکر کنند و از پرده‌های ضدنور یا چشم‌بند در ساعات خواب استفاده کنند. کاهش قرار گرفتن در معرض نور آبی در داخل خانه از طریق دیمرها، فیلترها و استفاده از نورهای گرم نیز می‌تواند به کاهش این خطر کمک کند.

تحقیقات پیشین نیز به ارتباط میان آلودگی نوری شبانه و افزایش خطر ابتلا به اختلالات سلامتی مختلف، از جمله سرطان سینه، دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و سکته اشاره کرده‌اند.

منبع: upi

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha